Modernistyczne Godła Kamienic: Kobieta z ptakami, kamienica przy ul. Garncarskiej 21
Samuel Wexner
Henryk Jakubowicz
1937
Dzielnica I – Stare Miasto
ul. Garncarska 21
Informacje o obiekcie
Uregulowanie ostatniego odcinka Młynówki Królewskiej, który jeszcze na początku lat 20. przecinał centrum Krakowa otworzyło możliwość zabudowania kilku wolnych wciąż parceli w pobliżu ulicy Krupniczej, Wenecja i Garncarskiej. W 1937 roku ukończono budowę domu czynszowego przy ulicy Garncarskiej 21. Czeterokondygnacyjny budynek zaprojektowany przez Samuela Wexnera i Henryka Jakubowicza odznacza się prostą modernistyczną kompozycją elewacji, w której dominują cienkie żłobienia tworzące wzór kraty. Nad wejściem umieszczono godło w formie dużej, prostokątnej płaskorzeźby. Przedstawia ona klęczącą figurę kobiety, do której z dwóch stron podlatują ptaki. Całość wyróżnia kubizująca kompozycja. W dolnej części znajduje się sygnatura LW.
Opracowanie:
Michał Wiśniewski
Szlak modernizmu
Zobacz inne obiekty na trasie
Modernistyczne Godła Kamienic: Królik
Modernistyczne Godła Kamienic: Kozioł
Modernistyczne Godła Kamienic: Święty Jerzy zabijający smoka
Wybrane trasy
Wesoła i Grzegórzki
Spacer prowadzi przez dawne przemysłowe obszary miasta, które w okresie międzywojennym zaczęto przekształcać w największą dzielnicę willową Krakowa, a po II wojnie światowej w nowe centrum administracyjne i biurowe. Znajdziemy tam budynki emblematyczna niemal dla wszystkich etapów dwudziestowiecznego rozwoju Krakowa.
Krowodrza
W okresie międzywojennym dawną podkrakowską wieś Krowodrza wypełniły luksusowe kamienice i wille. Osią nowego założenia była Aleja Juliusza Słowackiego, a sercem ozdobiony monumentalnymi nowoczesnymi budynkami Plac Inwalidów. Spacer pokazuje najciekawsze przykłady budownictwa mieszkaniowego tego okresu.
Nowa Huta
Nowa Huta to najważniejsza kreacja urbanistyczna powojennego Krakowa i kluczowe osiągnięcie polskiej architektury okresu socrealizmu. Spacer poświęcony najstarszej części Nowej Huty przybliża historię rozwoju dzielnicy oraz pokazuje różnorodność polskiej architektury tego okresu. Oprócz Placu Centralnego przedstawia historię modernistycznego Bloku Szwedzkiego oraz Arki Pana w Bieńczycach.